Utmaningen att anställa rätt personer

· Anställning, Företagande
Author

Rekrytering är en utmaning i de bästa fall. Men ju högre krav man ställer desto svårare blir det oftast att hitta rätt. Medan det aldrig finns några garantier kan man i alla fall förbättra sina chanser att anställa rätt personer med några av de följande tipsen.

1. Lägg ned tid på jobbannonsen

En välskriven och utförlig jobbannons är det första man måste checka av i denna lista. Och för att kunna göra det gäller det att man vet precis vad jobbet innebär och därför vilken sorts person som är rätt för det. Annonsen ska inkludera:

  • en tydlig jobbtitel
  • ett lockande erbjudande
  • vad jobbet går ut på
  • kravspecifikationen
  • en beskrivning av arbetsgivaren

Samtidigt gäller det att hålla sig koncis. Jobbet behöver inte beskrivas in i minsta detalj. Att hålla sig under ett A4 är alltid rekommenderat. Om det handlar om en helt ny tjänst kan det vara klokt att ta hjälp för att bättre kunna identifiera vilka kvalifikationer som väger tyngre än andra.

2. Gallring av kandidater

Får man många sökande till en tjänst kan det vara klokt att tänka på hur man sköter gallring av kandidaterna. Självfallet har man kravspecifikationen att utgå från och de som tydligt inte är kvalificerade kan naturligtvis avböjas direkt. När detta inte är lika tydligt kan man följa upp med exempelvis ett arbetsprov innan man går vidare till intervju.

3. Planera intervjun

En arbetsintervju kan läggas upp på mer än ett sätt. Att strukturera denna efter jobbet som ska tillsättas är ett sätt. Detta blir då en mer kompetensbaserad intervju där man fokuserar just på kompetenserna och annan fakta än att bara försöka få en uppfattning om vem det är som sitter på andra sidan bordet. För vissa jobb kan det dock vara bättre att titta på intervjun som ett samtal där de inblandade får chansen att lära känna varandra bättre. Tänk noga på vilken typ av intervju som är bättre lämpad och planera utifrån detta.