Organisera din arbetstyta

· Företagande
Author

Det spelar ingen roll om du arbetar hemifrån eller på ett kontor, du har en egen plats att arbeta på och den behöver vara så effektiv som möjligt för att du ska få jobbet gjort. Vi har tipsen som hjälper dig att komma igång.

Rensa

Vi samlar på oss mycket under ett arbetsår: papperslappar, anteckningar, post-its, pennor och skräp. Istället för att ha flera kom-ihåg-lappar över hela skrivbordet och på skärmen kan du införskaffa en almanacka eller anteckningsbok hos Kalenderkungen. Skriv ned allting du behöver komma håg under dagen och börja nästa dag med att titta genom dina anteckningar. Då håller du dig ajour med arbetet och slipper röran på skrivbordet.

Gå igenom dina pennor och papper: kasta pennor som inte fungerar, kasta papper du inte behöver och sortera det du behöver. Använd pärmar för att arkivera papper som behöver sparas. Skapa ett gemensamt arkiveringssystem med andra på avdelningen så alla kan lätt kan hitta information som de behöver.

Datorn

Gå även igenom datorn. Det är lätt att filer bara läggs på skrivbordet för att vara lättåtkomliga men i slutändan är det en stor röra. Skapa mappar på skrivbordet istället och döp dem så du vet vad du hittar där: ”offerter”, ”kontrakt”, ”från chefen” och så vidare.

Gå in i dina hämtade filer och rensa bort det du inte behöver längre. Vi laddar hem fler bilder och dokument än vi tror, de ligger sedan bara och tar plats på skrivbordet och hårddisken. Om din hårddisk är långsam kanske du måste rensa den för att frigöra med plats. Även temporära filer och skräpkorgen tar onödig plats och bör tömmas med jämna mellanrum. Läsa mer om att snabba upp datorn hos Teknikfik.